De leerkrachten worden op ODS Daalhuizen steeds meer eigenaar van de kwaliteitszorg, waardoor ze samen de onderwijskundige ontwikkeling van de school regisseren. Het optimaal leren van de leerlingen staat daarbij centraal en specifieke kwaliteiten van leraren worden ingezet waar ze het best tot hun recht komen. De school wil daarmee een Professionele Leergemeenschap worden waar leerlingen zich ontwikkelen en de leerkrachten zich met elkaar professionaliseren.
Er is een ontwikkeling zichtbaar waarin meerdere teamleden verantwoordelijk zijn voor de coördinatie op bepaalde gebieden. Te denken valt aan: Taal, rekenen, sociaal-emotioneel, meer- en hoogbegaafdheid en Dalton. Deze ontwikkeling hangt samen met de verschuiving van curatief werken gericht op de leerling naar preventief werken, gericht op de ondersteuningsstructuur. Daalhuizen ontwikkelt zich steeds meer tot lerende organisatie doordat specifieke kwaliteiten van leerkrachten worden ingezet.
Het werken in een professionele leergemeenschap is nieuw voor de leerkrachten van ODS Daalhuizen. De eerste stappen zijn gezet, maar de school is niet van de ene op de andere dag een professionele leergemeenschap. Dit is een proces en verloopt in fases. Natuurlijk houden we u ook via deze site op de hoogte van deze ontwikkeling.